Sunday, March 29, 2009

هيستريا الشائعات

ربما يلفت نظر كلا منا أو نظرك عزيزى القارئ شائعه ما ربما تخيفك أو ربما تجعلك تدخل فى حاله تفكير منغلق لكى تستطع أن تتعامل معاها لانك بتتعامل معها من البدايه على كونها حقيقه ولا بيخطر فى بالللك أنها ممكن تكون اى هبل أنا عارفه انى بدات اتكلم بالعاميه بعد ما كنت بدات باللغه العربيه بس مش مهم المهم أقدر اوصلك الحقيقه ولا شئ غير الحقيقه المهم أنا سمعت من كام يوم عن شائعه جديده جدا بل فريده من نوعها على غير الشائعات الموجوده فى مجتمعنا وهى أن الناس بتقول ان فى رقم مكون من 14 رقم لو اتصل بيك ورديت عليه هتموت فورا يالهوى بجد هنموت بس المصيبه ان الناس مصدقه ده ومقتعه بيه وبتتعامل معاه على أنه حقيقه طبعا انتم هتسألوا هيه ليه مش مصدقه الموضوع ده اقولكم ليه علشان ممكن أسرائيل تعمل سلاح نووى أو ممكن تعمل قنبله ذريه وده عادى ومتاح واسرائيل مش هتخاف انها تعمل كده لاننا طبعا زى مانتم عارفين أحنا ماضيين معاها معاهده استسلام واللى من اهم شروطها اننا منردش على اى هجوم عسكرى لان ديه شروط المعاهده ولو رجعنا نتكلم على الرقم أنا بصراحه مصدقش أن اسرائيل تسيب حاجه للصدف لان ممكن الشبكه تكون واقعه أو صاحب الموبايل مبيردش من الاخر انتم شعب لمؤخذاه عبيط وانا بصراحه أعبط ممكن انى بتكلم لانى حسيت انى مش عارفه اتكلم اصلا

بقلم _رضوى الشاذلى

No comments: